Életrajz

Lehetséges, hogy halálunk után még meghatározóbbak vagyunk, mint életünkben?

Úgy gondolom, hogy napjainkban nincs olyan üzleti terület vagy egy egész iparág, aminek ne kellene szembenéznie azzal, hogy az elkövetkezendő 10 évben vajon mi lesz vele…lehet, hogy nemcsak átalakulnak a digitalizáció, vagy a fiatalok munkához kapcsolódó speciális elvárásai miatt, – hogy ezt a két leglátványosabb területet említsem – hanem teljesen el is tűnhetnek!

Sajnos Steve Jobs már majdnem 10 éve nincs velünk, aki halálakor egy olyan, akkor még láthatatlan örökséget hagyott maga után üzleti szemléletével, hogy nem telik el hét, hogy szakemberek, újságírók ne találnának vele egy régi interjút, gondolatot, ami esetleges megoldást hozna a most megjelenő problémákra.

Steve Jobs hiányzik a világnak és sajnos mintha nem lennének tanítványai, ha élhetek ezzel a bibliai képpel. Hol vannak az apostolai, akik tovább forgatják a világ kerekét?

Walter Isaacson életrajzi könyve rendkívül részletes, nemcsak Steve Jobs életéről ír, hanem egy teljes korrajzot is ad a 70-es évek nyugati parti Amerikájáról az „üzleti” élet tekintetében és arról az új fajta üzleti gondolkodásról, ami ott született.

Ekkor a távolság a keleti és a nyugati part között még óriásinak számít, így, aki tart a bukástól az a nyugati parton kísérletezik, bízva abban, hogy a keleti parton erről soha nem szereznek tudomást. Garázsokban kezdenek el dolgozni lelkes fiatalok, akiket magával ragad az önmegvalósítás teljes mámora, amire a hippi korszak csak ráerősít.

A fiatal Steve Jobs személyisége teljesen beleillik ebbe a konvenciókat felrúgó, bátor, néha arcátlan új világba, ami az 50-es évek Amerikájához képest több, mint forradalmi. Ő egyszerre művész – kaligráfiát tanul Indiában – hippi, lázadó, üzletember és számomra egy olyan vállalatvezető, aki rendkívül átlátja a saját cégét és a legapróbb részletekig ismeri is a termékeit. Emellett stratégiai szemlélete is teljesen egyedülálló, ahogy ő fogalmaz: “összeköti a pontokat”…Kevés olyan technológiai szektorban dolgozó vállalatvezető van, akit a vásárlók arc és név szerint ismernek!

Életében a legtöbb sajtóhír vele kapcsolatban egy zsarnoki és kegyetlen vezető képét festi le, de valójában egyediségének esszenciája véleményem szerint a szeretet volt.

Az iPod elsöprő sikeréről ő maga mondja, hogy semmi más nem vezérelte, csak a zene és a zenészekhez fűződő szeretete. A világ legnagyobb lemezkiadója keresi meg, hogy mentse meg a zeneipart az illegális letöltésektől a 90-es években. Jobs megoldása egyszerű: aki szereti a zenét, az jó minőségben akarja hallgatni a zeneszámokat, viszont nem feltétlenül venné meg a teljes albumot, ha a kedvenc daláról van szó…így születik meg az iPod, ahol az első napon 1 millió zeneszámot vásárolnak meg az emberek legális letöltéssel egy szerverről.

Szereti, ha a kollégák sétálnak és beszélgetnek egymással munka közben, hogy így inspirálódjanak egymás gondolatai által. Így kerül az Apple cég épületének földszintéjre a központi postázó, hogy oda mindenkinek legalább egyszer egy nap el kelljen mennie.

Rendkívüli szépérzéke van a dizájnhoz. Szereti, ha egy gép szétszedve is elrendezett, pontosan kidolgozott megoldásokat tartalmaz ott is, ahol a felhasználók nem is látják.

Ezek a szeretetből kiinduló megközelítések, megoldások pedig összességében a vásárlóban olyan jó érzéseket keltenek, mintha a megkérdezése nélkül valaki kitalálta volna a gondolatát, álmait egy minőségi, nagyon jövőbe mutató termék és szolgáltatás iránt. Elképesztő bizalmat és érzelmi kötődést épít ügyfeleiben, ami hosszú távon nagyon kifizetődő, úgy, hogy közben egy teljes iparágnak trendet diktál.

Napjainkban ennek a megközelítésnek a keresésével foglalkozik jó pár cég, megtapasztalva azt, hogy a power point bemutatók már nem hozzák meg a kívánt eredményt nemhogy a probléma felvázolásakor, de a megoldás megtalálásában sem. Várják, hogy bekopogjon egy Steve Jobs és azt mondja nekik, hogy „kössétek össze a pontokat”. Lehet, hogy ezek a pontok nemcsak egy forradalmian új, heuréka típusú gondolkodást jelentett számára, hanem ő minden pontot először a szívével kötött össze…?

Walter Isaacson: Steve Jobs című könyve alapján

Szólj hozzá!

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük